året som varit, 2010

började året med att lifta, bland det värsta jag gjort i hela mitt liv.
kallt och förjävligt.
januari rullade på som vanligt annars. inte så värst mycket som hände.

februarimånad kom och jag började inse allvaret med att mormor bara blev sämre och sämre. drog ner mig totalt och tyckte det var jobbigt att vara i hennes närhet. gick in i min egna lilla bubbla och levde där.
firade alla hjärtansdag med en väldigt fin kille. februari bjöd på många pussar och det gjorde mig överlycklig.

mars mars fina mars kom även. jag fyllde 18 och gjorde min krogdebut med mickan och tessan.
börjde att planera sommaren med marie. tågluffen kändes närmare än den egentligen var.
besökte mormor på sjukhuset så mycket som jag kunde och njöt av varenda liten stund med henne, slutet var nära och natten den 28 mars tog hon dina sista andetag. allt kändes helt plötsligt meningslöst.
några dagar senare så började praktiken på olandsgården och ångesten att ens gå in där var outhärdlig.
somnade pga alla jävla tårar som rann ner för min kind.
men mitt i all sorg så såg jag tillbaka på alla fina stunder jag fått med mormor. min klippa!

april bjöd mest på hemskheter.
förstörde det bästa i mitt liv. blev lite väl full och insåg inte riktigt vad jag gjorde. det osmartaste draget som kunde göras.
blev både en och annan utgång nu med tjejerna eftersom några nu hade fått åldern inne.
min älskade bror fyllde år och det firades med tunnbad och öl.
begravning för mormor.

maj kom och jag sov typ ingenting. praktik, jobb och studentskivor stod på listan.
sömen var inte alls med i kalendern.
började tycka att det kändes lite bättre och njöt av vad jag hade.
biljetterna köptes och nu var det på riktigt att tågluffen skulle bli av.
valle kom in i mitt liv och det blev mycket mys med te och hjärtisar till smörgåsar

juni och sommaren började komma till mig.
skolan slutade och sommarjobbet började inta sin plats i mitt liv. jobbade så mycket som möjligt. hade inte så mycket annan tid. blev några enstaka soldagar med vänner och familjen.
min bästa antisen tog studenten och det firades med dunder och brak.
bilturer med linda, högsta volym och massor av skratt.
längtan till tågluffen växte och såg nu fram emot till den.
midsommaren firades med fina vänner ute i öregrund, lite alkohol och mycket roligt.
juni kändes för bra för att vara sann.

juli underbara juli.
jobbade min sista vecka och packade in i det sista.
9 juli var äntligen här och vi vinkade farväl till några ledsna ansikten på tågstationen i uppsala.
resan hade börjat och förväntan var på topp.
första anhalten var köpenhamn, träffade robin och samuli. skaffade nya bekantskaper direkt och bestämde att vi skulle träffas på resan.
efter ett dygn med massor utan tåg och alldeles för lite sömn så var vi nu framme i paris. underbara och ljuvliga paris. skenet bedrar helt enkelt, hamnade på värsting gatan och jag har nog aldrig bokstavligen varit så rädd så som jag var första kvällen i paris. skulle seriöst kunna tagit nästa bästa flyg hem.
fast det blev bara bättre och bättre. köade för att komma upp till eifeltornet, blev avlurade pengar på gatan, shoppa och blev den höjdare på att åka tunnelbana.
tog våran första öl på uteserveringen och sen var det kört...
bestämde oss senare för att besöka lite mer platser i frankrike och högst upp på listan stod nice, sol, bad och värme. ja tack tänkte vi och tog första bästa tåg ner mot nice.
hittade en bra lägenhet och nu började pressnigen på stranden. gick ut alldeles för hårt första dagen på stranden så nu var vi brända och röda.
träffade på fyra killar från stockholm och partyt börjde redan efter första kvällen, frankrikes nationaldag firades med en hejdundrande mycket fyverkerier och lite för mycket vin för min del.
besökte cannes och monte carlo.
många galna dagar och nätter var nu våran vardag och dagarna gick som på räls. alldeles för fort.
efter våran visit i nice så var nu planerna italien och nämligen rom.
rom var en femma för sig och värmen var olidlig så nu var det nya mål. mot havet och stranden.
inlåsta på ett tåg som inte ens gick. lyckat!
väl ute ur tåget så tog vi något randon tåg och kom till ancona där vi till våran förväntan såg killarna från köpenhamn, robin och samuli.
käka kebab mitt i natten och sen festa i en busskur mitt ute i ingenstans. finnar kan detta med att dricka, yesyes!
nattåget mot venedig blev det, dock stannade vi och drog mot andra yver och hamnde på italienska kusten för att senare ta oss vidare mot kroatien som nu var vårat nya mål.
efter alldels för många timmar utan sömn så var vi nu framme i kroatien, zagreb.
resmålen ändrades och nu var det split som gällde. med ingen aning om vart vi skulle bo och göra så hann vi knappt av tåget innan vi hade boende. nu var det solsemester som gällde och brännan var nu prio ett.
madrasserna från nice var det bästa som köptes under resan.
med mycket skratt och sjuka upplevelser så var nu veckan över i split och nu var det budapest som gällde.
tågresan bjöd på mycket skoj med danskarna. ojoj
hamna på ett väldigt läskigt hotel i budapest och jag trodde marre skulle skita på sig när hon klev in.
budapest bjöd på öl, shottar, öl, shottar och ännu mera öl. danskarna kunde detta och dagen efter var en mardröm så spa var högsta prioritet.
bara det att danskarna tyckte likadant och det gjorde det inte alls bättre. minen på marie slår allt!
shoppingen var även en pärla i budapest.
sista veckorna började närma sig och nu var det berlin, wien och köpenhamn kvar på listan att besöka.
det bestod mest av skratt, sprit och mycket mycket mera skratt.

augusti anlände och resan var slut.
hamna på stockholmstationen sent på natten och där väntade min underbara linda på oss.
det var skönt att vara på svenskmark igen.
kramade alla mina fina när jag kom hem och släppte inte tag på ett tag. sängen var nog den som var mest saknad. vilken lycka.
resan var ett minne för livet och värt varenda liten sekund.
dock fick jag marie sjukan när hon åkte bort. ingen att sova bredvid.
jobbet började sakta men säkert börja igen och snart var det även skolan som också började.
men innan det hann jag även med att besök halmstad för lite mys med papisen och linda. roxettekonserten var nu igång och den var bra.
fick även fira lite med öl i halmstad med.
dock var mina grannar det värsta jag hört inom historien, vilt!
händelserik sommar med andra ord.
25 augusti tog jag körkort och det kändes underbart och friheten kom närmare mig.

september bjöd mest på mys med nära och kära.
jobbet och skolan tog min fritid.

oktober och november var mest grå.
gick nu på praktik i östhammar och på akademiska i uppsala.
bussresorna var nästan roligare än själva jobbet.
efter några alldeles för tidiga mornar så bestämde jag mig för att flytta in till staden med fia.
många skratt i soffan och tekvällar framför tven. mycket bra

december och snön kom.
bestod även denna månad mest av praktik på akademiska.
kom in på brandman skolan och var så sjukt stolt över mig själv, fick ett vik på akademiska och nu var det mycket på en och samma gång.
jobbet i alunda behövde mig så denna månad har varit mest jobb. 
och nu sitter jag här med bara några dagar kvar på 2010.
ett år med både sorg och skratt, lycka och drömmar men även krossade hjärtan.
ett händelserikt år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0